Biografie

Geboren 1977 in Mürzzuschlag/Österreich

Sie lebt und arbeitet in Wien und Burgenland.

Werke von Maria Gstättner entstanden für zahlreiche namhafte Ensemble wie z.B dem Ensemble Kontrapunkte, dem Wiener Concertverein, the next step, dem ensemble plus+, Granmo/Berg und werden in diversen Kontexten aufgeführt z.B. wien modern, styriarte, steirischer herbst, cultural museum chicago, klangspuren schwaz, Musikverein Wien, Porgy & Bess Wien.

Ihr musikalisches Schaffen erstreckt sich u. a. von den Wiener Philharmonikern, den Wiener Symphonikern, dem Radio Symphonieorchester Wien, der Volksoper Wien hin
zu zeitgenössischen Ensembles wie dem Klangforum Wien, dem Ensemble Kontrapunkte, die reihe, dem Ensemble Phace, dem Sonic Fiction Orchestra, Studio Dan – Verein für neue Musik, dem Max Brand Ensemble, dem Vienna Improvisers Orchestra, Aniada a Noa.

Weiters spielt sie auf den Bühnen des Burgtheaters und des Volkstheaters Wien, tritt international als Solistin und Kammermusikerin auf und arbeitet in Bereichen von
interdisziplinärer Performancekunst und freier Improvisation (zB mit Gerald Preinfalk, Jon Sass, Melissa Coleman, Peter Herbert, Victoria Coeln, Giulio Camagni, Karl Ritter, Christof Dienz, Matthias Loibner, Katharina Weinhuber, Chris Pichler, Petra Stump-Linshalm, Martin Siewert, Clara Frühstück, Christof Pepe Auer,Elisabeth Harnik, Georg Graewe, Andreas Safer, Wolfgang Moitz).
Sie hat das Instrumentalstudium Fagott, die Lehrbefähigung Fagott und denUniversitätslehrgang Aufbaustudium Kulturmanagement an der Universität für Musik
und darstellende Kunst Wien mit Auszeichnung abgeschlossen, sowie das künstlerische Doktorat (Dr. artium) an der Kunstuniversität Graz.
Als künstlerisch-wissenschaftliche Forschende ist sie im Bereich musikalischer Improvisation tätig und ist Senior Lecturer für Fächer der freien Improvisation an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.

Auszeichnungen und Förderungen (Auswahl)

2022 Kompositionsförderung des Bundeskanzleramts, Kompositionsförderung der Stadt Wien

2021 Kompositionsförderung der Stadt Wien

2020 Kompositionsförderung des Bundeskanzleramts und Stadt Wien

2019 Kompositionsförderung der Stadt Wien

2018 Kompositionsförderung der Steiermärkischen Landesregierung, Kompositionsförderungen des SKE Fonds

2017 Halbjahresstipendium für Komposition des Bundeskanzleramts, Kompositionsförderung des SKE Fonds

2016 Theodor Körner Preis für Komposition

2016 Kompositionsförderung des Bundeskanzleramts und Stadt Wien

2014 Kompositionsförderung des Bundeskanzleramts und Stadt Wien

2013 CD Förderung der Steiermärkische Landesregierung

2012 Kompositionsförderung des SKE-Fonds

2010 Austrian World Music-Audience Award, CD Förderung der Steiermärkische Landesregierung

2004 Jahresleistungsstipendium des H. v. Karajan Centrum

2002 Jahresleistungsstipendium der Tokyo Foundation

Einladung zum Speed Dating für Komponistinnen des BKA 2013, 2014, 2015, 2017

Einladung als Komponistin zum KomponistInnenenforum Mittersill 2011


Born in 1977 in Mürzzuschlag/Austria

Lives and works in Vienna

She graduated from her bassoon performance and instrumental pedagogy (IGP) studies at the Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (University of Music and Performing Arts Vienna – MDW) in 2005 with distinctions, and obtained a Doctor of Arts (Dr.art.) in 2016 at Kunstuniversität Graz (University of Music and Performing Arts Graz). 2015-2017 she concluded a 2-year Master of Advanced Studies (MAS) in cultural management at the MDW.

She won a position at the Graz Philharmonic Orchestra were she played for two years in the Graz Opera House. Out of her interest for interdisciplinary work and chamber music she left the orchestral position and moved to Vienna to work as freelance musician. She became part of ensembles working in areas between classical and contemporary such as Klangforum Wien, Ensemble Phace and Studio Dan. At the same time she continued project based orchestral work with the Vienna Philharmonic Orchestra, the Radio Symphonic Orchestra Vienna (RSO) and the Vienna Symphonic Orchestra touring Asia, the North America and Europe. As ensemble leader she started a project focusing on improvisation and world music called LAVA with musicians Aziz Sahmaoui (Zawinul Syndicate) and Stefan Heckel (jazz pianist/accordionist) and produced two albums (Lava 2010, Dew Drops 2013). She started to work in interdisciplinary projects with theatre (Burgtheater Wien, Volkstheater Wien), painting, dance and poetry. Her focus on the use of the bassoon in various art disciplines led to her Artistic Research Doctorate at Kunstuniversität Graz which she concluded in 2016 on the theme of “Bassoon Performance”. Maria is an expert in the use of bassoon in free improvisation.

Her compositions and lecture perfomances are performed at renowned festivals and venues such as Wien Modern, Styriarte, Cultural Museum Chicago, Orpheus Institut Ghent, HfMT Köln, Guildhall School of Music and Drama, Klangspuren Schwaz and Musikverein Wien by herselves, orchestras and ensembles such as the Wiener Symphoniker and Ensemble Kontrapunkte.

Awards and sponsorships (selected)

2022 Compositional funding by the Federal Chancellery of the Republic of Austria and the city of Vienna

2021 Compositional funding by the city of Vienna

2020 Compositional funding by the Federal Chancellery of the Republic of Austria and the city of Vienna

2019 Compositional funding by the city of Vienna

2018 Compositional funding by the Steiermärkischen Landesregierung, Compositional funding by SKE Fonds

2017 half-year scholarship for composition gifted by the Federal Chancellery of the Republic of Austria

2016 Theodor Körner Award for Composition

2016 Compositional funding by the Federal Chancellery of the Republic of Austria and the city of Vienna

2014 Compositional funding by the Federal Chancellery of the Republic of Austria and the city of Vienna

2012 Compositional funding by the SKE-Fonds; one-year scholarship by the Center for Gender Studies/University of Music and Performing Arts Graz

2011 Invitation to the KomponistInnenforum (Forum for Composers) Mittersill

2011 one-year scholarship by the künstlerische Doktoratsschule of Music and Performing Arts Graz

2010 Austrian World Music-Audience Award; CD funding by the Government of Styria

2004 one-year scholarship by the Herbert von Karajan Centrum

2002 one-year scholarship by the Tokyo Foundation

Invitation to “Speed Dating for female composers” of the Federal Chancellery of the Republic of Austria: 2013, 2014, 2015, 2017